HET SLAPEN VAN JE BABY

Doorslapen baby

Slapen baby

Ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren. Sluipend op mijn tenen of kruipend op mijn knieën de deur van de babykamer uit. Als ik dan bijna bij de deur was en ik op het punt stond inwendig een vreugdedansje te doen, begon mijn zoontje natuurlijk te huilen.

Mission failed…. En niet 1 keer maar best vaak kan ik je vertellen.

Doorslapen baby

Vanaf het moment dat hij geboren werd, inmiddels 8 jaar geleden, was ik bezig met slapen, doorslapen, het aantal uren slaap en het creëren van een slaapritme. Daar is niks mis mee, ik sloeg alleen door. Ik had verkeerde verwachtingen van mijn toen nog zo kleine jonge baby. Ik had geen idee wat “normaal” was. Deze verwachtingen zaten in mijn hoofd. Door boeken, ouders, schoonouders, zussen, vriendinnen en zelfs de kraamhulp.

Verwachtingen

Inmiddels weet ik beter wat je van een jonge baby van 0 tot 6 maanden kan verwachten. Waar de behoeftes van een baby liggen en hoe je daar als ouder mee om kan gaan. En dat alles “normaal” is voor een baby. Het heeft vooral te maken met je eigen verwachtingen.

Dit leerde ik door ervaring, er kwam een zusje bij en door mijn ervaringen als babymassagedocente. Bij mijn dochtertje kon ik alles veel beter loslaten. Had ik andere verwachtingen en begreep ik veel beter wat de behoeftes van een kleine baby zijn.

Moederinstinct

Met deze blog wil ik je dan ook graag meer vertellen over de behoeftes van je baby.

En als je worstelt met het slapen van je baby heb ik tips die je op weg helpen. Er is een verschil tussen een jonge baby onder de 6 maanden en een baby van 6 maanden en ouder. Oudere baby’s zijn verder in hun hersenontwikkeling waardoor er ook andere tips of zelfs een vriendelijke vorm van slaaptraining gewenst kan zijn.

Blijf bij alles je gevoel volgen. Jouw moederinstinct is het allerbelangrijkste wat er is. Het is je beste raadgever. Tips zijn fijn maar ze moeten wel passen bij de manier waarop jij de dingen wil doen. 

Een paar feiten op een rij

Van buik naar buitenwereld

De overgang van die warme veilige buik naar de grote “boze” buitenwereld is voor je baby een enorme ervaring. Niet alleen voor je baby ook voor jou. De eerste weken staan volledig in het teken van herstellen van de bevalling, voeden, hormonen die alle kanten opvliegen, weinig slaap en verwondering. Je wordt in de eerste week bijgestaan door een kraamverzorgster die je hopelijk goed op weg helpt. En dan sta je er alleen voor. Dat is wennen!

Je krijgt helaas geen gebruiksaanwijzing bij je baby je moet de tijd nemen elkaar beter te leren kennen. Dat gaat met vallen en opstaan.

Slaaptekort en vermoeidheid

Na een paar weken kan de weinige slaap je zelfs gaan opbreken. Je baby kent namelijk het verschil tussen dag en nacht nog niet. De natuur heeft het zo geregeld dat je baby om de paar uur (meestal 3) wil drinken. Dit is ook heel erg goed voor de groei en ontwikkeling. Jij bent dit niet gewend en dat kan behoorlijk vermoeiend zijn. Naar mate je baby ouder wordt des te langer wordt de tijd tussen de voedingen. Het kan zeker een paar maanden duren voordat je baby in staat is een paar uur achter elkaar te slapen. En met doorslapen baby bedoelen we dan zo’n 5 tot 6 uur.

Don’t worry als jouw baby met 4 of 6 maanden nog steeds wakker wordt ’s nachts.

Geborgenheid en veiligheid

Baby’s hebben in de eerste maanden na de geboorte vooral behoefte aan vertrouwen, veiligheid en geborgenheid. De vertrouwde geur van jou en het geluid van jouw kloppende hart is enorm geruststellend. De ontwikkeling van je baby is er in de eerste maanden vooral op ingesteld op zoek te gaan naar veiligheid. Dat vindt je baby bij jou. Niet gek dus dat baby’s zich graag als aapjes gedragen.

Handelingen die het gevoel van de baarmoeder nabootsen werken daarom ook goed. Het dragen van je baby in een draagdoek of gewoon rondlopen op je armen kan al geruststellend zijn.

Onrust en slecht slapen

Het kan zijn dat je baby nog niet zo lekker in zijn of haar vel zit en dus ook onrustiger slaapt. Vaak spelen meerdere factoren een rol.

Te denken valt aan:

– Temperament van je baby
– Aantal prikkels op een dag
– Hoeveelheid voeding
– Aantal uren slaap overdag en ’s nachts
– Soort voeding of allergie
– Gulzigheid
– Wennen aan de overgang van buik naar buitenwereld
– Reflux
– Kiss-syndroom
– Bevalling en het eventuele “trauma” in de wervels
– Of een andere medische oorzaak

 

Onderaan deze blog vind je alle tips!

Het Vragenvuur!

Om inzicht te krijgen in je verwachtingen en om te kijken hoe het nu gaat heb ik een lijst met vragen voor je opgesteld.
Door ze eerlijk te beantwoorden en na te denken of ze realistisch zijn voor jou en je baby kom je erachter wat en óf je iets wilt veranderen. Het gaat hierbij vooral om wat jij belangrijk vindt.

Baby’s van 0-6 maanden

Dit zijn vragen bedoeld voor baby’s tussen 0 en 6 maanden. Daarna is de hersenontwikkeling dusdanig dat een andere aanpak voor een fijn slaapritme gewenst kan zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als je baby gewend is geraakt aan bepaalde handelingen en niet zelfstandig in slaap kan vallen. Er zijn voldoende soorten slaaptrainingen en boeken te vinden. Onderaan deze blog vind je links.

Schrijf de antwoorden op dat helpt!

– Wat is de leeftijd van je baby?
– Hoeveel zou je willen dat je baby slaapt?
– Hoeveel voedingen geef je?
– Slaapt je baby ook overdag?
– Waar slaapt je baby overdag?
– Kan en wil je jouw baby laten huilen?
– Is je baby onrustig?
– Overstrekt je baby zich?
– Drinkt je baby gulzig?
– Komt er veel voeding terug?
– Is er na de voeding veel onrust?
– Hoeveel uur achter elkaar slaapt je baby ’s nachts?
– Waar zou je willen dat je baby ’s nachts slaapt?

De laatste vragen:

– Hoeveel uitjes heb je op een dag
– Maak je het ’s nachts donker, stil en saai?
– Maak je voor je baby onderscheidt tussen dag en nacht?
– Kan je baby zich goed ontspannen?
– Is je baby net een spons die alles om zich heen in zich opneemt?
– Heeft je baby veel speelgoed om zich heen, in de box, bij het bed?
– Pas je een slaapritueel toe?
– Geef je jouw baby wel eens een massage?
– Heb jij ook echt een op een aandacht en focus voor je baby?
– Is er veel afleiding om jou en je baby zoals de tv, computer, je telefoon?
– Slaapt je baby bij je in de kamer?
– Waar slaapt jouw baby het best?

De antwoorden 

Als je de antwoorden eens goed bekijkt kan je voor jezelf bepalen of je iets zou willen veranderen. Als je blij bent met hoe het gaat, je baby goed groeit en je geen problemen ervaart hoef je niks te doen. Onderstaande opmerkingen kunnen je op weg helpen als je een worstelt met de slaapjes van je baby en je graag meer ritme wilt.

TIPS SLAPEN BABY 

Tip 1 Dag- nachtritme

Baby’s van 0 tot 4 maanden hebben nog geen duidelijk dag- nachtritme. Jij kan ze hierbij helpen. Door al vanaf de geboorte het verschil tussen dag en nacht duidelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld door het ’s avonds donker te maken en alle handelingen saai en stil te doen. Dus vooral niet te gezellig  Overdag mag alles met meer geluid en licht om je baby heen. Na 4 maanden ontdekken baby’s steeds meer het verschil tussen dag en nacht.

Tip 2 Verwennen of gewennen

Baby’s van 0 tot 6 maanden kan je niet verwennen. Ze raken hooguit gewend aan bepaalde handelingen. Maar troosten, knuffelen en oppakken wanneer je baby huilt zijn helemaal goed om te doen. Dit is zelfs goed voor het hechtingsproces en het gevoel van veiligheid. Sommige baby’s hebben het echter nodig zichzelf in slaap te jammeren. Als ouder weet je precies wanneer dit zo is. Je baby totaal overstuur laten gaan is nooit een goed idee.

Tip 3 Voorspelbaarheid

Baby’s hebben baat bij voorspelbaarheid. Het invoeren van een slaapritueel is dan fijn. Daar heb je later ook profijt van. Voorbeeld van een ritueel kan zijn: Voeden, verschonen, liedje zingen, in bed leggen, goed instoppen, gordijnen dicht en muziekje aan. (Uiteraard naar eigen inzicht in te vullen). Je kan er in de avond een massage of een boekje lezen aan toevoegen.

Tip 4 Prikkelreductie

Omring je baby niet met teveel speelgoed, ook niet in de box. Dit geeft veel prikkels. Speeltjes en een muziekmobiel in bed kunnen zorgen voor verwarring. Een duidelijk onderscheidt tussen slapen en spelen dus. Prikkelreductie is goed voor de snel overprikkelde en gevoelige baby’s. Sommige baby’s zijn net een spons ze nemen werkelijk alles in zich op. Beperk je dan tot 1 uitstapje per dag en doe dit het liefst op dezelfde tijd. Vertraag je handelingen en doe alles met veel rust en ontspanning. Ook qua speelgoed doe je er dan goed aan niet teveel aan te bieden.

Tip 5 Doorslapen baby?

Wist je dat ’s nachts wakker worden een bedoeling heeft? Het beschermt je baby tegen ademnood en dus tegen wiegendood. Het ademcentrum wordt nog gestimuleerd. Wakker worden heeft dus echt een functie! En doorslapen betekent eigenlijk 5 uur achter elkaar slapen. Probeer je te beseffen dat je voorlopig nog geen ongestoorde nachten zal hebben. Dit is een leerproces van je baby. Je werkt samen toe naar een duidelijker dag- en nachtritme en dat kost tijd! Ieder kind en volwassene wordt ’s nachts wakker de kunst is om je baby te leren dit zelfstandig te kunnen gaan doen. Dat kan je niet vanaf week 1 verwachten. Stapje voor stapje zal je baby dit gaan leren. Lukt het op dit moment niet en je baby is ouder dan 6 maanden? Dan kan een een vriendelijke manier van slaaptraining je hierbij helpen.

Tip 6 Inbakeren

Inbakeren kan een goed hulpmiddel zijn om je baby langer te laten slapen. Vooral als je baby zichzelf continue wakker maait kan het fijn zijn. Laat je goed informeren. Vanaf het moment dat je baby leert rollen zul je dit moeten afbouwen.

Tip 7 Masseren

Masseren helpt je baby te ontspannen. Door je baby regelmatig een babymassage te geven zal je baby zich veilig en geborgen voelen. Aanraking stimuleert allerlei positieve effecten in de hersenen. Daarnaast worden baby’s er moe van en dus is het ideaal om voor het slapen toe te passen.

Meer lezen over babymassage >>

Tip 8 Co-slapen

Samen slapen op 1 kamer door middel van een speciaal bedje. Dit heeft als grote voordeel dat je baby zich continue veilig voelt. Jij bent dichtbij, je kan troosten, voeden en knuffelen zodra dat nodig is. Het grote voordeel is ook dat het veilig is. Zorg ervoor dat samen slapen altijd veilig is en dat je bewust bent van de eventuele gevaren als je met je baby samen slaapt in bijvoorbeeld hetzelfde bed. 

Tip 9 Slapen overdag

Uit onderzoek is gebleken dat baby’s die overdag goed slapen ook ’s nachts beter slapen. Slaapt je baby slecht in bed en alleen bij jou? Overweeg dan een draagdoek. Of ga een stuk wandelen in de kinderwagen er zijn baby’s die daar juist heel goed in slapen.

Tip 10 Plek van slapen overdag

Probeer je baby zoveel mogelijk op dezelfde plek te laten slapen. Voorspelbaarheid is prettig voor je baby. Voor de meeste baby’s is het fijn als dat een plek is waar geen afleiding is door speelgoed en dergelijke. Je kan overdag wel geluid blijven maken om zo het verschil tussen dag en nacht duidelijk te maken. Voor baby’s die veel hazenslaapjes doen is het fijn om het wel iedere keer te blijven proberen in het bedje. Maar een slaapje in de kinderwagen of draagdoek kan ook helpen.

Slaapexpert nodig?

Wil jij nog meer informatie en meer lezen over het slapen van je baby? Wil je bijvoorbeeld een plan van aanpak? Dan zijn in ieder geval deze 2 boeken aan te raden. 

Slapen als een baby. Hoe vind je samen een nieuw ritme – Sylvie Zuidam

Slaap! Hoe je baby van 0 tot 12 maanden doorslaapt – Susanne Willekes

Babymassage Online cursussen

Leer een totale babymassage of leer de slaapmassage die je toevoegt aan het slaapritueel zodat jouw baby beter in staat is in slaap te vallen. Meer informatie vind je via deze link
Online Babymassage Cursus

Babymassagedocente Arlette Dijkstra en haar missie

Over mij

Hoi! Ik ben Arlette, moeder van 2 kinderen geboren in 2010 en 2012, eigenaresse van 4NaturalKids en babymassagedocente. Sinds eind 2010 leer ik ouders de babymassagetechnieken, massage bij darmkrampjes, baby-yoga en voorzie ik waar nodig ouders van advies. Via Dé online babymassagecursus leer ik ook jou graag hoe je een fijne massage kunt geven aan je baby! En via deze artikelen en video's wil ik mijn kennis graag met je delen.

Volg mij op pinterest!

Volg mij op social-media: